Od roku 2016 nasz program zawodowych kursów zooterapeutycznych został oparty na jednolitym systemie kompetencyjnym (modułowym MES), który pozwala na

  • holistyczne nabywanie wiedzy
  • bardziej czytelne rozróżnienie czynności wykonywanych w ramach danej pracy
  • Logiczny i możliwy do przyjęcia wycinek pracy (job) w ramach zawodu (occupation) lub zakresu pracy (field of work) o jasno określonym rozpoczęciu i zakończeniu
  • łatwiejsze uzyskanie interesujących Państwa kompetencji
  • łatwiejsze dopasowanie się Państwa do terminarza szkoleń (możliwość odbycia kursu pojedynczego lub dowolnej liczby specjalizacji w trakcie prowadzenia zajęć łączonych)

wprowadzony system modułowy jest zgodny z KOMUNIKATEM HELSIŃSKIM w sprawie ściślejszej europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz wytycznymi MPiPS.

w ramach spójnego programu wszystkich kursów zooterapeutycznych, został on podzielony na następujące kompetencje (moduły)

moduły spójne dla wszystkich specjalizacji

  • informacje ogólne dotyczące zooterapii
    • wprowadzenie do zooterapii jako 1/techniki terapeutycznej oraz 2/formy zajęć rekreacyjnych
    • podstawy pracy zooterapeutycznej i jej zarys historyczny
    • wyniki badań neurobiologicznych i etologicznych jako podstawa pracy zooterapeuty
  • informacje dotyczące terapii jako procesu dynamicznego mającego na celu prawidłowy rozwój człowieka
    • rozwój człowieka i jego zaburzenia na poziomie biologicznym i osobowościowym
    • zaburzenia rozwojowe człowieka – rodzaje i charakterystyka
    • wspólne cechy etologiczne człowieka i pozostałych ssaków w procesie rozwojowym – zasady budowy wzajemnych relacji. Przyczyny zaburzeń we wspólnych relacjach.
  • informacje dotyczące budowy i prowadzenia terapii jako procesu specjalistycznego
    • kanon terapeutyczny (ilościowy i jakościowy) jako podstawa pracy terapeuty specjalisty
    • algorytm metodyczny rozwojowy jako podstawa stosowania technik zooterapeutycznych
    • trzy zadania terapeuty, jako providera prawidłowych zmian rozwojowych, będących celem każdej specjalistycznej terapii.
    • komunikacja jako nośnik zmian pozytywnych lub negatywnych tak u człowieka jak i u zwierząt.
    • odpowiedzialność prawna i etyczna terapeuty oraz w zakresie stosowania technik zooterapeutycznych.
    • odpowiedzialność karna w przypadku prowadzenia terapii bez posiadania innych, niż zooterapeutyczne, uprawnień.
  • zooterapia jako forma zajęć rekreacyjnych i terapii zajęciowej
    • różnice pomiędzy terapią właściwą (specjalistyczną), terapią zajęciową i zajęciami rekreacyjnymi.
    • ogólna charakterystyka prowadzenia zajęć rekreacyjnych
    • ogólna charakterystyka prowadzenia terapii zajęciowej
    • rodzaje uczestników zajęć rekreacyjnych i terapii zajęciowej ze zwierzętami
    • tworzenie konspektu zajęć zooterapeutycznych i rekreacyjnych
    • zasady budowy ćwiczeń zooterapeutycznych i rekreacyjnych
    • etyka pracy terapeuty zajęciowego i animatora zajęć
    • prawne aspekty organizacji i prowadzenia zajęć rekreacyjnych i terapii zajęciowej ze zwierzętami
  • fakty i mity dotyczące pracy zooterapeutycznej
    • fakty i mity oddziaływań terapeutycznych
    • fakty i mity dotyczące odbiorców poszczególnych technik zooterapeutycznych
    • przyczyny, dla których nie można stosować w terapii ćwiczeń zooterapeutycznych
    • najczęściej popełniane błędy w tworzeniu konspektu zajęć terapeutycznych oraz poszczególnych ćwiczeń terapeutycznych.
    • fakty i mity na temat wymogu posiadania pierwotnych uprawnień do prowadzenia zajęć terapeutycznych.

moduły swoiste dla poszczególnych specjalizacji

moduły swoiste również są oparte o system MES, przy czym zawartość treści danego modułu w zależności od specjalizacji będzie się różnić ze względu na specyfikę poszczególnych zwierząt wykorzystywanych w zooterapii. W przypadku kursów łączonych, treść modułowa jest oparta na różnicach poszczególnych gatunków.

  • informacje na temat doboru i przygotowania zwierząt do zooterapii
    • rola poszczególnych gatunków zwierząt w zooterapii i ich swoisty wpływ na rozwój człowieka
    • charakterystyka poszczególnych gatunków zwierząt i ich charakterystyka etologiczna
    • kryteria doboru/selekcji zwierząt pracujących w zooterapii
    • zasady przygotowania i prowadzenia poszczególnych zwierząt, których zadaniem jest praca terapeutyczna
    • cechy dyskwalifikujące zwierzęta do pracy terapeutycznej
    • najczęściej popełniane błędy w doborze i przygotowaniu zwierząt do terapii oraz zajęć rekreacyjnych.
  • informacje dotyczące pracy terapeutycznej ze zwierzęciem
    • sposoby budowania relacji społecznych przez poszczególne gatunki zwierząt
    • wprowadzenie zwierząt do procesu terapeutycznego
    • cechy i elementy etologiczne poszczególnych gatunków zwierząt wykorzystywane w terapii i zajęciach rekreacyjnych.
    • wpływ poszczególnych gatunków zwierząt na leczenie i terapię istniejących u człowieka zaburzeń i schorzeń. Mechanizmy powodujące zmiany.
    • dodatkowe wymogi prawne stawiane
  • zwierzę jako uczestnik dynamicznego procesu leczenia
    • fakty i mity na temat wymagań stawianych poszczególnym gatunkom zwierząt i ich wpływ na rozwój człowieka.
    • fakty i mity na temat przygotowania poszczególnych gatunków zwierząt do zooterapii.
    • zwierzę jako dynamiczne narzędzie pracy terapeutycznej – zasady etycznego wykorzystywania istot żywych.
    • radzenie sobie ze zwierzęciem w sytuacjach trudnych i silnie stresujących.

więcej informacji na temat organizowanych przez nas kursów zawodowych zooterapeutycznych znajdą państwo w zakładkach