Od roku 2016 nasz program zawodowych kursów zooterapeutycznych został oparty na jednolitym systemie kompetencyjnym (modułowym MES), który pozwala na
- holistyczne nabywanie wiedzy
- bardziej czytelne rozróżnienie czynności wykonywanych w ramach danej pracy
- Logiczny i możliwy do przyjęcia wycinek pracy (job) w ramach zawodu (occupation) lub zakresu pracy (field of work) o jasno określonym rozpoczęciu i zakończeniu
- łatwiejsze uzyskanie interesujących Państwa kompetencji
- łatwiejsze dopasowanie się Państwa do terminarza szkoleń (możliwość odbycia kursu pojedynczego lub dowolnej liczby specjalizacji w trakcie prowadzenia zajęć łączonych)
wprowadzony system modułowy jest zgodny z KOMUNIKATEM HELSIŃSKIM w sprawie ściślejszej europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz wytycznymi MRPiT.
w ramach spójnego programu wszystkich kursów zooterapeutycznych, został on podzielony na następujące kompetencje (moduły)
moduły spójne dla wszystkich specjalizacji
- informacje ogólne dotyczące zooterapii
- wprowadzenie do zooterapii jako 1/techniki terapeutycznej oraz 2/formy zajęć rekreacyjnych
- podstawy pracy zooterapeutycznej i jej zarys historyczny
- wyniki badań neurobiologicznych i etologicznych jako podstawa pracy zooterapeuty
- informacje dotyczące terapii jako procesu dynamicznego mającego na celu prawidłowy rozwój człowieka
- rozwój człowieka i jego zaburzenia na poziomie biologicznym i osobowościowym
- zaburzenia rozwojowe człowieka – rodzaje i charakterystyka
- wspólne cechy etologiczne człowieka i pozostałych ssaków w procesie rozwojowym – zasady budowy wzajemnych relacji. Przyczyny zaburzeń we wspólnych relacjach.
- informacje dotyczące budowy i prowadzenia terapii jako procesu specjalistycznego
- kanon terapeutyczny (ilościowy i jakościowy) jako podstawa pracy terapeuty specjalisty
- algorytm metodyczny rozwojowy jako podstawa stosowania technik zooterapeutycznych
- trzy zadania terapeuty, jako providera prawidłowych zmian rozwojowych, będących celem każdej specjalistycznej terapii.
- komunikacja jako nośnik zmian pozytywnych lub negatywnych tak u człowieka jak i u zwierząt.
- odpowiedzialność prawna i etyczna terapeuty oraz w zakresie stosowania technik zooterapeutycznych.
- odpowiedzialność karna w przypadku prowadzenia terapii bez posiadania innych, niż zooterapeutyczne, uprawnień.
- zooterapia jako forma zajęć rekreacyjnych i terapii zajęciowej
- różnice pomiędzy terapią właściwą (specjalistyczną), terapią zajęciową i zajęciami rekreacyjnymi.
- ogólna charakterystyka prowadzenia zajęć rekreacyjnych
- ogólna charakterystyka prowadzenia terapii zajęciowej
- rodzaje uczestników zajęć rekreacyjnych i terapii zajęciowej ze zwierzętami
- tworzenie konspektu zajęć zooterapeutycznych i rekreacyjnych
- zasady budowy ćwiczeń zooterapeutycznych i rekreacyjnych
- etyka pracy terapeuty zajęciowego i animatora zajęć
- prawne aspekty organizacji i prowadzenia zajęć rekreacyjnych i terapii zajęciowej ze zwierzętami
- fakty i mity dotyczące pracy zooterapeutycznej
- fakty i mity oddziaływań terapeutycznych
- fakty i mity dotyczące odbiorców poszczególnych technik zooterapeutycznych
- przyczyny, dla których nie można stosować w terapii ćwiczeń zooterapeutycznych
- najczęściej popełniane błędy w tworzeniu konspektu zajęć terapeutycznych oraz poszczególnych ćwiczeń terapeutycznych.
- fakty i mity na temat wymogu posiadania pierwotnych uprawnień do prowadzenia zajęć terapeutycznych.
moduły swoiste dla poszczególnych specjalizacji
moduły swoiste również są oparte o system MES, przy czym zawartość treści danego modułu w zależności od specjalizacji będzie się różnić ze względu na specyfikę poszczególnych zwierząt wykorzystywanych w zooterapii. W przypadku kursów łączonych, treść modułowa jest oparta na różnicach poszczególnych gatunków.
- informacje na temat doboru i przygotowania zwierząt do zooterapii
- rola poszczególnych gatunków zwierząt w zooterapii i ich swoisty wpływ na rozwój człowieka
- charakterystyka poszczególnych gatunków zwierząt i ich charakterystyka etologiczna
- kryteria doboru/selekcji zwierząt pracujących w zooterapii
- zasady przygotowania i prowadzenia poszczególnych zwierząt, których zadaniem jest praca terapeutyczna
- cechy dyskwalifikujące zwierzęta do pracy terapeutycznej
- najczęściej popełniane błędy w doborze i przygotowaniu zwierząt do terapii oraz zajęć rekreacyjnych.
- informacje dotyczące pracy terapeutycznej ze zwierzęciem
- sposoby budowania relacji społecznych przez poszczególne gatunki zwierząt
- wprowadzenie zwierząt do procesu terapeutycznego
- cechy i elementy etologiczne poszczególnych gatunków zwierząt wykorzystywane w terapii i zajęciach rekreacyjnych.
- wpływ poszczególnych gatunków zwierząt na leczenie i terapię istniejących u człowieka zaburzeń i schorzeń. Mechanizmy powodujące zmiany.
- dodatkowe wymogi prawne stawiane
- zwierzę jako uczestnik dynamicznego procesu leczenia
- fakty i mity na temat wymagań stawianych poszczególnym gatunkom zwierząt i ich wpływ na rozwój człowieka.
- fakty i mity na temat przygotowania poszczególnych gatunków zwierząt do zooterapii.
- zwierzę jako dynamiczne narzędzie pracy terapeutycznej – zasady etycznego wykorzystywania istot żywych.
- radzenie sobie ze zwierzęciem w sytuacjach trudnych i silnie stresujących.
więcej informacji na temat organizowanych przez nas kursów zawodowych zooterapeutycznych znajdą państwo w zakładkach